MOOC Sweetdreams

 

MOOC "Sweetdreams"

 

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About This Course  À propos de ce cours

It is essential to sleep well to be in good shape, to maintain a certain well-being and therefore ultimately for its impact on your daily life. However, this means adopting a healthy lifestyle. 

The SweetDreams MOOC aims to raise public awareness of sleep and its impact on the quality of life of European citizens. It also offers tools for monitoring and improving sleep and is primarily for all seniors who want to stay fit and independent for as long as possible. 

We offer you the opportunity to discover the secrets of sleep through online course materials and digital tools, such as sleep applications and technologies. 

This MOOC was created in collaboration with several European structures and is co-financed by the European Institute of Innovation for Health "EIT Health".

 

Il est essentiel de bien dormir être en forme, pour maintenir un certain bien-être et donc finalement pour son impact sur sa vie quotidienne. Cela passe néanmoins par adopter une bonne hygiène de vie. 

Le MOOC SweetDreams a pour but de sensibiliser le public au sommeil et à son impact sur la qualité de vie des citoyens européens. Il propose également des outils de suivi et d'amélioration du sommeil et s'adresse avant tout aux seniors souhaitant rester en forme et indépendant le plus longtemps possible. 

Nous vous proposons de découvrir les secrets du sommeil grâce à des supports de cours en ligne et à travers des outils numériques, tels que les applications et technologies liées au sommeil. 

Ce MOOC a été créé en collaboration avec plusieurs structures européennes et est cofinancé par l’Institut européen de l'Innovation pour la santé « EIT Health ».

 

Format  Format

This course consists of 5 bimonthly sessions of approximately one hour each, offered over a total of 10 weeks. 

Several activities and materials will be offered during this training:
• Explanatory videos that teach you about sleep habits and ways to improve possible disorders;
• Additional materials (documents and presentations);
• « Digital Capsules » providing you with knowledge of the different natural methods and digital devices to improve your sleep;
• Self-assessment quizz throughout the 10 weeks course
• Take part in the discussion forum between participants of our MOOC

 

Ce cours est composé de 5 séances bimensuelles d’environ une heure, proposé sur une durée totale de 10 semaines. 

Plusieurs activités et supports vous seront proposés au cours de cette formation : 
• Vidéos explicatives vous apprenant les habitudes liées au sommeil et les moyens d’améliorer les éventuels troubles rencontrés;
• Supports complémentaires (documents et présentations) ;
• « Capsules numériques » vous apportant des connaissances sur les différentes méthodes naturelles et dispositifs numériques permettant d’améliorer votre sommeil; 
• Quizz d’auto-évaluation tout au long des 10 semaines de cours 
• Prendre part au forum de discussion entre participants à notre MOOC

 

Requirements  Prérequis

No prior knowledge is required, but we expect our participants to be interested in the issue of sleep and its influence on daily life. 

A plus would be to have a smartphone and/or tablet that will allow you to try and use the digital devices presented throughout the course.

This course - which combines the academic framework, associative approach and the potential of digital technology - is primarily aimed at senior citizens looking for new methods to improve their sleep. 

However, anyone interested in the issue and daily well-being is welcome and can participate.

 

Aucune connaissance préalable n’est demandée mais nous attendons de nos participants qu’ils soient intéressés par la question du sommeil et son influence sur la vie quotidienne. 

Un plus serait de disposer d’un smartphone et/ou d'une tablette qui permettra d’essayer et d’utiliser les dispositifs numériques présentés tout au long du cours. 

Ce cours – qui mêle le cadre académique, approche associative, potentiel du numérique – est en priorité destiné à un public senior à la recherche de nouvelles méthodes pour améliorer son sommeil.

Cependant, toute personne intéressée par la question et le bien-être au quotidien est le bienvenu et peut participer.

 

Course Staff  Équipe pédagogique

The E-Seniors association, the Grenoble-Alpes University/CHU of Grenoble Alps and the Barcelona Neuroscience Institute/Barcelona University are collaborating to produce the entire online course.
During this MOOC, we propose a practical and a theoretical approach.

L’association E-Seniors, l’Université Grenoble-Alpes/CHU de Grenoble Alpes et l’Institut en neuroscience de Barcelone/Université de Barcelone coopèrent pour produire l’ensemble du cours en ligne. 
Lors de ce MOOC, nous vous proposons une approche aussi bien pratique que théorique.

Monique EPSTEIN
MONIQUE EPSTEIN

Monique founded the E-Seniors association in 2005. 
Professor of mathematics, then analyst-programmer and specialist in digital projects, Monique holds a master's degree in computer science. 

Passionate, Monique is committed to active ageing and social inclusion through new technologies.

 

Monique a créé l’association E-Seniors en 2005. 
Professeur de mathématiques, puis analyste-programmeur et spécialisée dans les projets numériques, Monique détient une maîtrise en sciences informatiques. 
Passionnée, Monique s’engage pour le vieillissement actif et l’inclusion sociale à travers les nouvelles technologies.

Pierre GILLOISPIERRE GILLOIS

Pierre (MD, MPH, PhD, PDD) is Public Health associate Professor of the Medical School from Université Grenoble Alpes. His area of expertise include medical informatics, health information systems, research methodologies, training activities, biostatistics and big data analysis.

On the field of health education, he is more involved in the medical school to the « disruptive education » such as blended learning, learning analytics, serious games and innovative docimology.

Pierre est enseignant à l'Université Grenoble Alpes. Maître de conférence universitaire et praticien hospitalier, son champ de compétence va de l'informatique médicale, à la méthodologie en recherche clinique et aux biostatistiques, en passant par les systèmes d'informations en santé.

Dans l'éducation en santé, il est spécialisé en enseignement disruptif comme les classes inversées, l'analyses de traces d'enseignements et les jeux sérieux.

   JEAN-LOUIS PEPIN

Jean-Louis Pépin is Professor of Clinical Physiology at Grenoble Alpes University and Director of the HP2 Laboratory (INSERM U1042; Hypoxia Pathophysiology: cardiovascular consequences of intermittent hypoxia, with 50 permanent staff). He is vice-Dean of the Faculty of Medicine, responsible for research. 
He presides the Research Division of Grenoble Alpes University Hospital. He runs the French national registry of sleep apnea (> 100,000 individuals) and is involved in the European sleep apnea database (ESADA). He participates in several European and American Thoracic Society task forces. He is ranked as having the 3rd highest expertise worldwide in the field of sleep apnea by the “Expertscape” website. 
He leads LIFE, a cross disciplinary research program funded by the French “Initiative d'Excellence” (IDEX) including clinicians, epidemiologists, public health specialists, social scientists, urban designers and big data researchers in a common framework for developing evidence-based societal and environmental control of chronic disease (1.7 M Euros) (https://life.univ-grenoble-alpes.fr). He is the director of the UGA Chair of Excellence in e-health and integrated care funded by ResMed-MGEN (2018-2021).

Jean-Louis Pépin est professeur de Physiologie Clinique à l’université Grenoble Alpes et directeur de l’unité INSERM U 1042 (Hypoxie-Physiopathologie). Il est vice doyen chargé de la recherche et Président de la délégation de la recherche clinique et responsable du pôle recherche du CHU de Grenoble Alpes. 
Il est l’investigateur principal du registre national du syndrome d’apnées du sommeil (> 100 000 patients) et participe à la cohorte européenne ESADA. 
Il est le porteur du projet transdisciplinaire « LIFE is Made of choices » financé par “L’Initiative d'Excellence” (IDEX) de Grenoble (1.7 M Euros) (https://life.univ-grenoble-alpes.fr). Il est le titulaire de la chaire d’excellence de l’Université de Grenoble Alpes pour la e-santé et la prise en charge intégrée des maladies chroniques.